Hoofdpijn

Hoofdpijn is de meest voorkomende pijn. Naar schatting 90 tot 95 procent van de mensen heeft er ooit wel eens last van. De oorzaak is lang niet altijd duidelijk. Soms spelen stress of spanningen een rol maar het kan bijvoorbeeld ook komen door overbelasting van de ogen, kiespijn, kou, hitte of oorinfecties. Zelfs een verkeerde houding, een stijve nek, slaaptekort, honger of vochtgebrek kan hoofdpijn veroorzaken. Ben je gevoelig voor stoffen die in het eten voorkomen dan kan dit ook de boosdoener zijn. Denk hierbij aan de zoetstof aspartaam of aan natriumglutamaat (in chinese maaltijden) of nitriet (in vlees) of fenylethylamine (in chocolade

Artsen onderscheiden 4 verschillende soorten hoofdpijn:

1: Spanningshoofdpijn

2: Migraine    

3: Clusterhoofdpijn

4: Medicatie geïnduceerde hoofdpijn

In deze blog ga ik wat dieper in op nummer 1 en 2
omdat hier met voetreflextherapie zeker resultaat behaald kan worden.

Spanningshoofdpijn zit meestal aan beide kanten van je hoofd en wordt veroorzaakt door spierspanningen in de hals, de schouders en het hoofd.
Spierspanningen kunnen ontstaan door een slechte of ongemakkelijke lichaamshouding (denk hierbij aan zitten voor de computer, in de auto en voor de televisie) of door te lang en inspannend werken waardoor de spieren verkrampen maar ook angst, stress, slaapgebrek/vermoeidheid of kou kunnen een aanleiding zijn.
Spanningshoofdpijn begint doorgaans in de ochtend of vroeg in de middag en wordt erger naar mate de dag vordert. Je voelt vaak een constante, ernstige pijn boven de ogen of achter in het hoofd. Soms kan dit gepaard gaan met misselijkheid en spierpijn.
De pijn wordt ook wel omschreven alsof er een strakke band om het hoofd zit. De pijn kan zich ook uitbreiden over het hele hoofd zelfs tot achter in de nek en schouders. Vaak verergert de pijn bij inspanning.

Migraine is een bonzende pijn aan één kant van je hoofd die enkele uren of meerdere dagen aan kan houden en wordt vaak veroorzaakt door overgevoeligheid voor licht en verwijding van bloedvaten in de hersenen. Bewegen kan de pijn verergeren daarom lig je het liefst op een donker plekje. Ook bepaalde stoffen en factoren kunnen de kans op een migraine aanval verhogen. (denk hierbij aan stress, menstruatie, weersomslagen en een onregelmatige levensstijl) Ook kun je beter niet teveel chocolade, alcohol, kaas en citrusvruchten nuttigen

Heb je vaak last van spanningshoofdpijn of migraine en wil je dit op een natuurlijke manier aanpakken (zonder medicatie) dan is een voetreflexbehandeling misschien iets voor jou. Indien je nog vragen hebt of contact wilt opnemen vul dan onderstaand contactformulier in, Je hoort dan spoedig van mij. .

(De voetreflexbehandeling valt wellicht onder jouw aanvullende zorgpolis- kijk hiervoor even op de website onder het kopje CONTACT)




" Het beste medicijn is jouw zelfherstellend vermogen "

Pin It on Pinterest

Share This